נשאלתי על הביטוי 'פניו מועדות ל...' ועל חלופות אפשריות לו. הנה כמה דוגמאות מהמקרא:
א. מקור לביטוי: פניו מועדות
יחזקאל כא כא: התאחדי הימני השימי השמילי; אנה פנייך מעדות.
ב. ביטויים נוספים עם פנים
1. לשים פנים
על יעקב (בראשית לא) נאמר: כא ויברח הוא וכל אשר לו ויקם ויעבר את הנהר וישם את פניו הר הגלעד.
משמעות אחרת ל"לשים פנים"
פנה לירושלים בלי לצאת לדרך. יכול להיות שהוא עומד במקומו למשל בתפילה אך פניו מופנות לכיוון ירושלים.
שים פניך אל ירושלים. [יחזקאל כא ז]. יחזקאל פרק ו פסוק ב: בן אדם שים פניך אל הרי ישראל; והינבא אליהם. ועוד דוגמות רבות שאלהים אומר ליחזקאל "שים פניך" ולא במשמעות של "צא לדרך" אלא במשמעות של הפניית פנים לכיוון כלשהו
2. לשית פנים
על בלעם (במדבר כד, א): וירא בלעם כי טוב בעיני ה לברך את ישראל ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים; וישת אל המדבר פניו.
ג. ביטוי אחר עם "לשים"
לשים פעמים
(תהלים פה יד): צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו.
פעמיו = צעדיו. לא מדובר ביעד אלא בדרך. לכן הוא לא יצא לקראת הדרך אלא התחיל לצעוד בדרך. לאן? לא נדע.
ביאליק השתמש בביטוי כך: "וישם פעמיו אל קברות המלכים" וברור שכוונתו: החל לצעוד אל קברות המלכים.
ד. ביטויים אחרים
1. ללכת אל....
על אברהם (בראשית כב, ג): "לך לך ... אל המקום // אל הר המוריה"
2. לקום וללכת
על אברהם (בראשית כב ג): ויקם וילך אל המקום אשר אמר לו האלוהים.
על בלעם (במדבר כב, ב): ויבא אלהים אל בלעם לילה ויאמר לו אם לקרא לך באו האנשים קום לך אתם.
על שמואל שמ"א ג, ד: ו ויסף ה קרוא עוד שמואל ויקם שמואל וילך אל עלי.
יונה פרק א, ב: קום לך אל נינווה העיר הגדולה וקרא עליה: כי עלתה רעתם לפני.
שם, ג, א: קום לך אל ננוה העיר הגדולה וקרא אליה.
שם, ב. ויקם יונה וילך אל נינווה כדבר ה;
3. לקום לבוא
(בראשית לא, יח); ויקם יעקב וישא את בניו ואת נשיו על הגמלים. יח וינהג את כל מקנהו ואת כל רכשו אשר רכש מקנה קניינו אשר רכש בפדן ארם: לבוא אל יצחק אביו ארצה כנען.
4. לקום ולעלות
בספר נחמיה: (עזרא א, ה) ויקומו [...] לעלות לבנות את בית ה אשר בירושלם לעלות לבנות את בית ה אשר בירושלם.
5. לעלות ולבוא
על אחי יוסף (בראשית מה, כה): ויעלו ממצרים; ויבאו ארץ כנען אל יעקב אביהם.
6. לצאת, ללכת ולבוא
על אברהם ולוט (בראשית יב, ה): ויצאו ללכת ארצה כנען ויבאו ארצה כנען.
7. לנסוע, ללכת ולנסוע
על אברהם (בראשית, יב ט) ויסע אברם הלוך ונסוע הנגבה.
8. לשאת רגליים וללכת
על יעקב (בראשית כט א): וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם.
9. לשאת, ללכת ולבוא
על דוד (שמואל א, יז): וישכם דוד בבוקר ויטש את הצאן על שמר וישא וילך כאשר ציוהו ישי; ויבא המעגלה.
*
א. מקור לביטוי: פניו מועדות
יחזקאל כא כא: התאחדי הימני השימי השמילי; אנה פנייך מעדות.
ב. ביטויים נוספים עם פנים
1. לשים פנים
על יעקב (בראשית לא) נאמר: כא ויברח הוא וכל אשר לו ויקם ויעבר את הנהר וישם את פניו הר הגלעד.
משמעות אחרת ל"לשים פנים"
פנה לירושלים בלי לצאת לדרך. יכול להיות שהוא עומד במקומו למשל בתפילה אך פניו מופנות לכיוון ירושלים.
שים פניך אל ירושלים. [יחזקאל כא ז]. יחזקאל פרק ו פסוק ב: בן אדם שים פניך אל הרי ישראל; והינבא אליהם. ועוד דוגמות רבות שאלהים אומר ליחזקאל "שים פניך" ולא במשמעות של "צא לדרך" אלא במשמעות של הפניית פנים לכיוון כלשהו
2. לשית פנים
על בלעם (במדבר כד, א): וירא בלעם כי טוב בעיני ה לברך את ישראל ולא הלך כפעם בפעם לקראת נחשים; וישת אל המדבר פניו.
ג. ביטוי אחר עם "לשים"
לשים פעמים
(תהלים פה יד): צדק לפניו יהלך וישם לדרך פעמיו.
פעמיו = צעדיו. לא מדובר ביעד אלא בדרך. לכן הוא לא יצא לקראת הדרך אלא התחיל לצעוד בדרך. לאן? לא נדע.
ביאליק השתמש בביטוי כך: "וישם פעמיו אל קברות המלכים" וברור שכוונתו: החל לצעוד אל קברות המלכים.
ד. ביטויים אחרים
1. ללכת אל....
על אברהם (בראשית כב, ג): "לך לך ... אל המקום // אל הר המוריה"
2. לקום וללכת
על אברהם (בראשית כב ג): ויקם וילך אל המקום אשר אמר לו האלוהים.
על בלעם (במדבר כב, ב): ויבא אלהים אל בלעם לילה ויאמר לו אם לקרא לך באו האנשים קום לך אתם.
על שמואל שמ"א ג, ד: ו ויסף ה קרוא עוד שמואל ויקם שמואל וילך אל עלי.
יונה פרק א, ב: קום לך אל נינווה העיר הגדולה וקרא עליה: כי עלתה רעתם לפני.
שם, ג, א: קום לך אל ננוה העיר הגדולה וקרא אליה.
שם, ב. ויקם יונה וילך אל נינווה כדבר ה;
3. לקום לבוא
(בראשית לא, יח); ויקם יעקב וישא את בניו ואת נשיו על הגמלים. יח וינהג את כל מקנהו ואת כל רכשו אשר רכש מקנה קניינו אשר רכש בפדן ארם: לבוא אל יצחק אביו ארצה כנען.
4. לקום ולעלות
בספר נחמיה: (עזרא א, ה) ויקומו [...] לעלות לבנות את בית ה אשר בירושלם לעלות לבנות את בית ה אשר בירושלם.
5. לעלות ולבוא
על אחי יוסף (בראשית מה, כה): ויעלו ממצרים; ויבאו ארץ כנען אל יעקב אביהם.
6. לצאת, ללכת ולבוא
על אברהם ולוט (בראשית יב, ה): ויצאו ללכת ארצה כנען ויבאו ארצה כנען.
7. לנסוע, ללכת ולנסוע
על אברהם (בראשית, יב ט) ויסע אברם הלוך ונסוע הנגבה.
8. לשאת רגליים וללכת
על יעקב (בראשית כט א): וישא יעקב רגליו וילך ארצה בני קדם.
9. לשאת, ללכת ולבוא
על דוד (שמואל א, יז): וישכם דוד בבוקר ויטש את הצאן על שמר וישא וילך כאשר ציוהו ישי; ויבא המעגלה.
*
שירותי עריכה לשונית בעברית ותרגום מאנגלית לעברית:
ספרים, מאמרים ועבודות אקדמיות (לתוארי מוסמך ודוקטור) במדעי הרוח והחברה, ובין היתר -- היסטוריה, פילוסופיה, חינוך, אנתרופולוגיה, אמנות ותרפיה;
טקסטים במגוון תחומים מקצועיים, דפי תדמית, יחסי ציבור ועוד;
* שירות ללקוחות פרטיים, למו"לים, לעמותות ולחברות;
* ניסיון רב בעריכת תרגומים;
* מעריכת ליטוש עד עריכת עומק;
* רמה גבוהה של ליטוש סגנוני בתרגומים.
כתיבה ופרסום של מאמרי תוכן והגשתם לפרסום באתרי מאמרים
ספרים, מאמרים ועבודות אקדמיות (לתוארי מוסמך ודוקטור) במדעי הרוח והחברה, ובין היתר -- היסטוריה, פילוסופיה, חינוך, אנתרופולוגיה, אמנות ותרפיה;
טקסטים במגוון תחומים מקצועיים, דפי תדמית, יחסי ציבור ועוד;
* שירות ללקוחות פרטיים, למו"לים, לעמותות ולחברות;
* ניסיון רב בעריכת תרגומים;
* מעריכת ליטוש עד עריכת עומק;
* רמה גבוהה של ליטוש סגנוני בתרגומים.
כתיבה ופרסום של מאמרי תוכן והגשתם לפרסום באתרי מאמרים